Pēdējo gadu laikā Daugavpils teātris ir pastiprināti pievērsies savu starptautisko sakaru attīstībai, piedaloties dažādos festivālos, savukārt 2017. gada oktobrī pirmo reizi organizēja izrāžu skati starptautiskai kritiķu komandai, kura deva milzīgu impulsu teātra tālākai attīstībai. Pateicoties Latgales reģiona attīstības aģentūras, Valsts kultūrkapitāla fonda un A/S Latvijas valsts meži finansiālam atbalstam, 2020. gadā šo tradīciju bija iespējams turpināt, tikai šoreiz – attālināti.
2020. gada novembrī un decembrī jau otro reizi savas pastāvēšanas vēsturē Daugavpils teātris organizēja Starptautisku izrāžu skati (showcase), kas ir pasaulē populāra teātru prakse. Šīs skates ietvaros dažādu valstu teātra mākslas nozares profesionāļi tika aicināti attālināti noskatīties skatē piedāvāto izrāžu video ierakstus, lai pēc to noskatīšanās iesaistītos diskusijā ar Daugavpils teātra radošo komandu, kā arī sniegtu atgriezenisko saiti recenzijas formā. Skates ietvaros varēja noskatīties tādas Daugavpils teātra izrādes kā „Džeina Eira”, „Cilvēks no Podoļskas”, „Tuvība”, „Tas, ko mēs nedzirdam”, „Čipolīno”, „Revidents Sylagolā”, „Bez lieciniekiem” u.c. Izrādes noskatījās un vērtēja astoņi teātra mākslas nozares profesionāļi:
¾ Atis Rozentāls (Latvija) – laikraksta „Diena” žurnālists, teātra kritiķis un vairākkārtējs “Spēlmaņu nakts” žūrijas pārstāvis;
¾ Jevgeņija Šermeņeva (Latvija) – teātra žurnāliste, producente, 2019/2020 sezonas “Spēlmaņu nakts” žūrijas pārstāve;
¾ Zane Kreicberga (Latvija) – režisore, Latvijas Kultūras akadēmijas asociētā profesore un skatuves mākslas teorētiķe, „Zelta maska Latvijā” konsultatīvās padomes locekle;
¾ Marina Nasardinova (Latvija) – kultūras žurnāliste, teātra kritiķe, „Zelta maska Latvijā” preses dienesta vadītāja;
¾ Žanna Zarecka (Krievija) – teātra kritiķe, žurnāla “Teatr” galvenā redaktore, Vladislava Stržeļčika teātra prēmijas balvas laureāte;
¾ Romāns Dolžanskis (Krievija) – teātra festivālu “NET” un “Territorija” mākslinieciskais direktors;
¾ Laša Čhartišvili (Gruzija) – teātra zinātnieks un kritiķis, Mūsdienu teātra pētniecības centra direktors, Starptautiskās kritiķu apvienības viceprezidents;
¾ Ņina Mazure (Vācija) – teātra zinātniece un kritiķe, Starptautiska teātra festivāla „Vidlunja” („Вiдлуння”, Ukraina) prezidente-mākslinieciskā vadītāja, Starptautiska teātra festivāla „MOST” (Vācija) mākslinieciskā vadītāja.
Savās recenzijās kritiķi atzīmēja Daugavpils teātra aktieru augsto profesionālo līmeni, izrāžu daudzveidību un savdabību, kuras saknes meklējamas dzimtās vietas īpatnībās – Daugavpils teātris ir vienīgais profesionālais teātris Latgalē, vietā, kur krustojas dažādu tautu tradīcijas un kultūra, kas padara to par auglīgu vidi unikālas jaunrades tapšanai.
Fragmenti no kritiķu recenzijām:
„…mūsdienu teātrī, kurš strādā ar ķermeni, ir divas izteiktas tendences: viena no tām ķermeni demonstratīvi deestetizē, pārvērš to tīrā kustību izvilkšanas mehānismā (kā pie Annas Terēzas de Kērsmakeres), otra pasludina ķermeni par mērķi, ne instrumentu, tas ir – māksliniecisku tēlu, un cenšas atklāt tā individualitāti, tā unikālo valodu. Acīmredzami, ka izrādi „Tuvība”, kuru kopīgi iestudēja horeogrāfe Irina Bogeruka un režisors Oļegs Šapošņikovs, var attiecināt pie „fiziskā teātra” otrā tipa,” Žanna Zarecka.
„Daugavpils teātra aktieri ar nevainojamu ķermeņu izsmalcinātajām un jēgpilnajām kustībām nodod saldi rūgteno tuvības garšu. Par galvenajiem aktieru izteiksmes līdzekļiem kļūst viņu ķermenis, plastika un mīmika, kuri spēj izteikt daudz un ir tik daudznozīmīgi. Pateicoties viņu profesionālismam, par galveno iestudējuma efektu kļūst tieši aktieri, kuri rada harmoniskas, plastiskas kompozīcijas,” Laša Čhartišvili par izrādi „Tuvība”.
„Par vienu no nozīmīgākajām izrādēm Daugavpils teātra daudzveidīgajā repertuārā var nosaukt Dmitrija Daņilova lugas „Cilvēks no Podoļskas ” iestudējumu Georgija Surkova režijā. Georgija Surkova izrādei (viņa režijai, ja vēlaties) ir divas vērtības: intriģējošs sižeta vēstījums un aktieri. Režisors necenšas apburt skatītājus ar pārlieku emocionalitāti un efektiem. Visa komanda vēlas patiesi runāt par problēmu, kuras risinājumam būtu jāizglābj cilvēks no iztukšotības,” Laša Čhartišvili par izrādi „Cilvēks no Podoļskas”.
„Svarīga piezīme par redzēto: visu dramatisko izrāžu pamatā ir mūsdienu dramaturģija, tas nozīmē, ka teātrim ir būtiski runāt ar savu skatītāju vienā valodā. Kopumā, ja ieskatās izrāžu sarakstā teātra mājaslapā, šī brīža repertuārs ir veidots tā, lai radītu piedāvājumu dažādiem skatītājiem, kas ir veiksmīgas un atbildīgas darbības priekšnosacījums pilsētā, kur ir tikai viens teātris. Visas trīs dramatiskās izrādes ir interesantas, svarīgas, lai rosinātu sarunu ar skatītājiem par aktuālām tēmām, noteikti palīdz katram tikt skaidrībā ar to, kas viņu uztrauc šodienas pasaulē un noteikti sniedz teātra aktieriem iespēju realizēt dažādas savas meistarības šķautnes. Tieši tas, kas nepieciešams teātrim – saruna par svarīgo ar skatītāju un interesantas lomas aktieru trupas darbam un attīstībai,” Jevgeņija Šermeņeva par izrādēm „Bez lieciniekiem”, „Tas, ko mēs nedzirdam”, „Cilvēks no Podoļskas”.
Pateicoties Starptautiskajai Daugavpils teātra izrāžu skatei, teātris dibināja jaunus kontaktus, ar kuru palīdzību nākotnē tiks īstenoti teātra attīstībai nozīmīgi sadarbības projekti. Turklāt Daugavpils teātris ir saņēmis uzaicinājumu dalībai divos starptautiskos teātra festivālos – „Trans/mission” Lietuvā un „LOFT” Sanktpēterburgā, Krievijā.
Projekts „Starptautiskā Daugavpils teātra izrāžu skate (International showcase)” īstenots ar Latgales reģiona attīstības aģentūras, Valsts kultūrkapitāla fonda un A/S Latvijas valsts meži finansiālu atbalstu.